Bratislava 17. apríl 2019
Číslo: S07990-2019-OPŽ
Príkaz ministerky zdravotníctva SR
č. 4/2019
S cieľom zvýšenia transparentnosti, zabezpečenia efektívneho
vynakladania prostriedkov na obstarávanie tovarov, stavebných prác a
služieb, ako aj kontroly v procesoch zadávania zákaziek, realizovaných v
rámci verejných obstarávaní podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o
verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“)
prikazujem
1. Akciovým spoločnostiam, ktorých akcionárom je Ministerstvo
zdravotníctva SR, členom štatutárnych orgánov týchto spoločností
a) Do 31. októbra príslušného kalendárneho roka predložiť Ministerstvu
zdravotníctva SR na posúdenie „Plán investícií a predaja majetku“ na
nasledujúci kalendárny rok (v zmysle prílohy č. 1a tohto príkazu).
b) Pri vyhlasovaní alebo začínaní verejného obstarávania prijímať
rozhodnutia v zmysle platného „Plánu investícií a predaja majetku", ktorý
bol vypracovaný v súlade so Stanovami akciovej spoločnosti na príslušný
kalendárny rok a schválený Valným zhromaždením. Položky zahrnuté v
posudzovanom „Pláne investícií a predaja majetku" nepodliehajú osobitnému
posudzovaciemu procesu podľa ods. 3 písm. a) tohto príkazu, s výnimkou
zdravotníckej techniky, pri ktorej je potrebné postupovať v súlade s
ustanovením odseku 3 písm. b) tohto príkazu a následne vyžiadať si súhlas
Ministerstva zdravotníctva SR so začatím realizácie procesu verejného
obstarávania v súlade s ustanovením ods. 3 písm. a) tohto príkazu. V prípade
všetkých ostatných položiek (teda aj zdravotníckej techniky do 30 000,00 eur
bez DPH) je však potrebné ešte pred začatím realizácie verejného
obstarávania zaslať Ministerstvu zdravotníctva SR na posúdenie vyplnené
tabuľky v zmysle prílohy č. 3 tohto príkazu elektronicky na adresu:
obstaravanie@health.gov.sk. Ak sa Ministerstvo zdravotníctva SR do 10
kalendárnych dní od ich doručenia nevyjadrí, realizácia príslušného
verejného obstarávania sa môže začať. Následne je potrebné zaslať
Ministerstvu zdravotníctva SR informáciu o začatí príslušného
verejného obstarávania (v zmysle prílohy č. 4 tohto príkazu) a do dvoch
pracovných dní po skončení kalendárneho mesiaca, v ktorom bolo príslušné
verejné obstarávanie zrealizované, zaslať Ministerstvu zdravotníctva SR
informáciu o jeho zrealizovaní (v zmysle prílohy č. 5 tohto príkazu).
c) Vyhlasovať verejné obstarávania na zákazky nezahrnuté do „Plánu
investícií a predaja majetku" v prípadoch nepredvídaných udalostí a
havarijných situácií, resp. na iné zákazky, ktoré na základe ich povahy nie
je možné zahrnúť do „Plánu investícií a predaja majetku“ (napr.: lieky,
špeciálny zdravotnícky materiál, služby, a pod.) nasledovne:
1. ak predpokladaná hodnota zákazky je rovnaká alebo vyššia ako 15 000,00
eur bez DPH, je potrebné vyžiadať si súhlas Ministerstva zdravotníctva SR so
začatím realizácie procesu verejného obstarávania v súlade s ustanovením
ods. 3 písm. a) tohto príkazu; vyžiadať si súhlas Ministerstva zdravotníctva
SR so začatím realizácie príslušnej zákazky je potrebné aj v prípade
výnimiek zo zákona o verejnom obstarávaní v zmysle § 1
(okrem § 1 ods. 14) zákona o verejnom obstarávaní;
2. pri zákazke, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako 15 000,00 eur
bez DPH, sa môže realizovať na základe rozhodnutia štatutárneho orgánu
spoločnosti, avšak je potrebné zaslať Ministerstvu zdravotníctva SR
informáciu o začatí príslušného verejného obstarávania (v zmysle prílohy č.
4 tohto príkazu) a do dvoch pracovných dní po skončení kalendárneho mesiaca,
v ktorom bolo príslušné verejné obstarávanie zrealizované, zaslať
Ministerstvu zdravotníctva SR informáciu o jeho zrealizovaní (v zmysle
prílohy č. 5 tohto príkazu). V prípade, ak bola zákazka podľa
predchádzajúcej vety realizovaná formou priamej objednávky, bez využitia
postupov v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, je potrebné zaslať
informáciu o vystavení objednávky (v zmysle prílohy č. 4a tohto príkazu).
d) Ak predpokladaná hodnota zákazky je vyššia ako hodnota schválená
Valným zhromaždením v „Pláne investícií a predaja majetku“, ktorý bol
vypracovaný v súlade so Stanovami akciovej spoločnosti na príslušný
kalendárny rok, je potrebné vyžiadať si súhlas Ministerstva zdravotníctva SR
so začatím realizácie procesu verejného obstarávania na novú predpokladanú
hodnotu predmetu zákazky spolu so zdôvodnením jej navýšenia, t. j. predložiť
Ministerstvu zdravotníctva SR náležitú žiadosť v súlade s ustanovením ods. 3
písm. a) tohto príkazu.
2. Štátnym príspevkovým organizáciám a štátnym rozpočtovým
organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva SR,
štatutárnym orgánom týchto organizácií.
a) Do 31. októbra príslušného kalendárneho roka predložiť Ministerstvu
zdravotníctva SR na posúdenie „Plán obstarávania tovarov, stavebných prác a
služieb“ na nasledujúci kalendárny rok, schválený štatutárnym orgánom
príslušnej organizácie (v zmysle prílohy č. 1b tohto príkazu).
b) Pri vyhlasovaní alebo začínaní verejného obstarávania prijímať
rozhodnutia v zmysle predloženého „Plánu obstarávania tovarov, stavebných
prác a služieb“ schváleného štatutárnym orgánom príslušnej organizácie.
3. Ak predpokladaná hodnota zákazky je rovnaká alebo vyššia ako 15 000,00
eur bez DPH, je potrebné vyžiadať si pred realizáciou verejného obstarávania
súhlas Ministerstva zdravotníctva SR so začatím realizácie procesu verejného
obstarávania v súlade s ustanovením ods. 3 písm. a) tohto príkazu, a to aj v
prípade, že príslušná zákazka bola zahrnutá v „Pláne obstarávania tovarov,
stavebných prác a služieb“. Vyžiadať si súhlas Ministerstva zdravotníctva SR
so začatím realizácie príslušnej zákazky je potrebné aj v prípade výnimiek
zo zákona o verejnom obstarávaní v zmysle § 1 (okrem §
1 ods. 14) zákona o verejnom obstarávaní;
c) Vyhlasovanie alebo začínanie verejného obstarávania pri zákazke,
ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako 15 000,00 eur bez DPH, realizovať
na základe rozhodnutia štatutárneho orgánu a s povinnosťou zaslať
Ministerstvu zdravotníctva SR informáciu o začatí realizácie procesu
verejného obstarávania (v zmysle prílohy č. 4 tohto príkazu) ako aj o jeho
zrealizovaní (v zmysle prílohy č. 5 tohto príkazu). V prípade, ak bola
zákazka podľa predchádzajúcej vety realizovaná formou priamej objednávky,
bez využitia postupov v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, je potrebné
zaslať informáciu o vystavení objednávky (v zmysle prílohy č. 4a tohto
príkazu).
d) V prípade realizácie verejného obstarávania u zákazky, ktorá nebola
zahrnutá v „Pláne obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb“, a ktorej
predpokladaná hodnota je rovnaká alebo vyššia ako
15 000,00 eur bez DPH, nie je potrebné žiadať Ministerstvo zdravotníctva SR
o doplnenie „Plánu obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb“. V tomto
prípade je potrebné predložiť náležitú žiadosť o udelenie súhlasu so začatím
realizácie procesu verejného obstarávania v súlade s ustanovením ods. 3
písm. a) tohto príkazu.
3. Akciovým spoločnostiam, ktorých akcionárom je Ministerstvo
zdravotníctva SR, štátnym príspevkovým organizáciám a štátnym rozpočtovým
organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva SR,
štatutárnym orgánom a členom štatutárnych orgánov týchto spoločností a
organizácií.
a) Pri vyžiadaní si súhlasu Ministerstva zdravotníctva SR so začatím
realizácie procesu verejného obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb
je potrebné dodržiavať nasledujúce pravidlá:
1. žiadosť zasielať v podobe formulára s definovanými minimálnymi
požiadavkami podľa vzoru uvedeného v prílohe č. 2 tohto príkazu, pričom
názov predmetu zákazky je potrebné stanoviť výstižne a jednoznačne už v čase
predloženia žiadosti o udelenie súhlasu so začatím realizácie procesu
verejného obstarávania, aby nedošlo k nejasnostiam z hľadiska zaradenia
zákazky do príslušnej kategórie, resp. pridelenia CPV, a po celý čas
realizácie verejného obstarávania používať tento jeden názov,
2. žiadosť musí byť na obálke zreteľne označená pojmom „Obstarávanie“,
3. prílohami žiadosti musia byť:
i. opis predmetu zákazky (v prípade zadávania zákazky bez využitia
elektronického trhoviska) alebo opisný formulár predmetu zákazky, ktorý
prešiel karanténou elektronického trhoviska, resp. bol vybraný z knižnice
existujúcich opisných formulárov (v prípade zadávania zákazky s využitím
elektronického trhoviska), prípadne predbežne akceptovaná ponuka vybraná z
katalógu ponúk,
ii. informácia o spôsobe výpočtu predpokladanej hodnoty zákazky v súlade
s § 6 zákona o verejnom obstarávaní; ak bol podkladom pre výpočet
predpokladanej hodnoty zákazky prieskum trhu, musí byť prílohou výpočtu,
iii. súťažné podklady vrátane návrhu zmluvy (v prípade zadávania
nadlimitných a podlimitných zákaziek bez využitia elektronického trhoviska,
nadlimitných zákaziek s využitím elektronického trhoviska – postup podľa §
66 ods. 8 zákona o verejnom obstarávaní a v prípade zadávania nadlimitných a
podlimitných koncesií), pričom súťažné podklady stačí zaslať v elektronickej
podobe na adresu: obstaravanie@health.gov.sk,
iv. v prípade verejného obstarávania zdravotníckej techniky je potrebné
predložiť aj návratnosť investície, resp. zazmluvnenie zo strany zdravotnej
poisťovne,
v. stanovisko vydané v súlade s metodikou uvedenou v prílohe č. 9 tohto
príkazu k obstaraniu predmetnej zdravotníckej techniky,
vi. v prípade verejného obstarávania liekov je potrebné predložiť aj
tabuľku v zmysle prílohy č. 6 tohto príkazu,
vii. v prípade verejného obstarávania zdravotníckeho materiálu je
potrebné predložiť aj tabuľku v zmysle prílohy č. 7 tohto príkazu.
4. v prípade špeciálneho zdravotníckeho materiálu je potrebné nadefinovať
súťažné podmienky verejného obstarávateľa tak, aby tieto umožňovali
predložiť ponuku viacerým možným dodávateľom; za týmto účelom je pri
definovaní časti „Opis predmetu zákazky“ potrebné
vychádzať z aktuálneho členenia skupín a podskupín špeciálneho
zdravotníckeho materiálu tak, ako je uvedené v aktuálnom zozname
kategorizovaných špeciálnych zdravotníckych materiálov, ktorý zverejňuje
Ministerstvo zdravotníctva SR a ktorý je vždy v aktuálnej verzii
sprístupnený na stránke:
http://www.health.gov.sk/?zkszm;
v prípade, ak verejný obstarávateľ považuje za nevyhnutné použiť
podrobnejšiu technickú špecifikáciu predmetu zákazky nad rámec členenia
skupín a podskupín špeciálneho zdravotníckeho materiálu, je potrebné takýto
postup písomne zdôvodniť pri predkladaní žiadosti,
5. pri opakujúcich sa verejných obstarávaniach na rovnaký predmet zákazky
− ak predpokladaná hodnota jednej samostatne obstarávanej zákazky je nižšia
ako 15 000,00 eur bez DPH, avšak celková predpokladaná hodnota týchto
zákaziek (na rovnaký predmet zákazky) presiahne 15 000,00 eur bez DPH za
určité časové obdobie (napr. 12 mesiacov), je potrebné vyžiadať si súhlas
Ministerstva zdravotníctva SR so začatím realizácie procesu verejného
obstarávania na celkovú hodnotu v priebehu požadovaného obdobia (napr.: 12
mesiacov) a spôsob postupnej realizácie v priebehu príslušného obdobia
uviesť v žiadosti o udelenie súhlasu so začatím realizácie procesu verejného
obstarávania (v zmysle prílohy č. 2 tohto príkazu), taktiež v informácii o
začatí realizácie verejného obstarávania (v zmysle prílohy č. 4 tohto
príkazu) ako aj v prehľade o jeho zrealizovaní (v zmysle prílohy č. 5 tohto
príkazu); v prípade, že v priebehu kalendárneho roka nastane súrna potreba
realizovať verejné obstarávanie na rovnaký predmet zákazky, ako už bolo
realizované, pričom hodnota jednej samostatne obstarávanej zákazky je nižšia
ako 15 000,00 eur bez DPH, avšak celková predpokladaná hodnota týchto
zákaziek (na rovnaký predmet zákazky) presiahne 15 000,00 eur bez DPH v
priebehu 12 mesiacov, je potrebné vyžiadať si súhlas Ministerstva
zdravotníctva aj pre zákazku, ktorej hodnota je nižšia ako 15 000,00 eur bez
DPH,
6. pri zadávaní podlimitnej zákazky s využitím elektronického trhoviska
podľa § 109 - 111 zákona o verejnom obstarávaní je potrebné v elektronickom
kontraktačnom systéme (EKS) uvádzať maximálnu výšku finančných prostriedkov,
ktorú má verejný obstarávateľ k dispozícii na financovanie predmetu zákazky.
b) Pri vyžiadaní si súhlasu Ministerstva zdravotníctva SR so začatím
realizácie procesu verejného obstarávania na tovar, ktorým je zdravotnícka
technika a pri ktorom existuje vysoká pravdepodobnosť, že predpokladaná
hodnota zákazky bude rovná alebo vyššia ako: 30 000,00 eur bez DPH, je
potrebné dodržiavať okrem povinností uvedených v tomto ods. 3 aj nasledujúce
pravidlá:
1. ešte pred uskutočnením prieskumu trhu je potrebné zaslať Ministerstvu
zdravotníctva SR elektronicky na adresu:
zdravotnickatechnika@health.gov.sk
špecifikáciu predmetnej zdravotníckej techniky v súlade s metodikou uvedenou
v prílohe č. 9 tohto príkazu,
2. stanovisko vydané v súlade s vyššie uvedenou metodikou podľa prílohy
č. 9 tohto príkazu k obstaraniu predmetnej zdravotníckej techniky je taktiež
povinnou prílohou k žiadosti o udelenie súhlasu so začatím realizácie
procesu verejného obstarávania, 3. Ministerstvo zdravotníctva SR na základe zaslanej špecifikácie
spracuje priemernú cenu predmetnej zdravotníckej techniky a do siedmich
pracovných dní zašle žiadateľovi svoje stanovisko. Odporúčané použitie tohto
stanoviska Ministerstva zdravotníctva SR je opísané v prílohe č. 9 tohto
príkazu,
c) v prípade obstarávania zdravotníckej techniky prostredníctvom EKS je
potrebné v Opisnom formulári, v rámci jeho časti „Osobitné požiadavky na
plnenie“, uviesť povinnosť dodávateľa do siedmich dní po uzatvorení zmluvy
predložiť podrobný aktualizovaný rozpočet predmetu zákazky. Vyžiadať si
súhlas Ministerstva zdravotníctva SR so začatím realizácie procesu verejného
obstarávania je potrebné aj v prípade realizácie verejného obstarávania
prostredníctvom centrálnej obstarávacej organizácie, resp. príležitostného
spoločného obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb,
d) V procese každého verejného obstarávania s predpokladanou hodnotou
zákazky nad 70 000,00 eur bez DPH (s výnimkou nadlimitných zákaziek s
využitím elektronického trhoviska – postup podľa § 66 ods. 8 zákona o
verejnom obstarávaní, podlimitných zákaziek s využitím elektronického
trhoviska – postup podľa § 109 - 111 zákona o verejnom obstarávaní a
zákaziek s nízkou hodnotou – postup podľa § 117 zákona o verejnom
obstarávaní) prizývať do komisie na otváranie ponúk za člena komisie
štátneho zamestnanca Ministerstva zdravotníctva SR, resp. ním povereného
odborníka v prípade zdravotníckej techniky, a to aj v prípade nadlimitných
zákaziek realizovaných postupom verejnej súťaže podľa § 66 ods. 7 zákona o
verejnom obstarávaní (tzv. reverzná súťaž). Žiadosť o nominovanie člena –
zástupcu Ministerstva zdravotníctva SR do komisie na otváranie ponúk v rámci
verejného obstarávania je potrebné zaslať Ministerstvu zdravotníctva SR
minimálne 10 kalendárnych dní pred termínom konania zasadnutia komisie.
e) Príslušné verejné obstarávanie je potrebné vyhlasovať v predpokladanej
hodnote, na ktorú bol udelený súhlas Ministerstva zdravotníctva SR so
začatím realizácie; v prípade, ak dôjde k navýšeniu predpokladanej hodnoty,
resp. podstatnej zmene predmetu zákazky pred začatím realizácie verejného
obstarávania, je potrebné predložiť Ministerstvu zdravotníctva SR novú
žiadosť o udelenie súhlasu so začatím realizácie procesu verejného
obstarávania spolu so zdôvodnením zmeny predpokladanej hodnoty, resp.
predmetu zákazky, pričom pôvodnú žiadosť je potrebné stornovať. V ostatných
prípadoch (zníženie predpokladanej hodnoty zákazky, nepodstatná zmena
predmetu zákazky a pod.) nie je potrebné predložiť Ministerstvu
zdravotníctva SR novú žiadosť o udelenie súhlasu so začatím realizácie
procesu verejného obstarávania, avšak v tomto prípade je potrebné zaslať
Ministerstvu zdravotníctva SR informáciu o takejto zmene elektronicky na
adresu:
obstaravanie@health.gov.sk a
počkať na stanovisko Ministerstva zdravotníctva SR k uvedenej zmene. Začať
proces príslušného verejného obstarávania je možné až po odsúhlasení
uvedenej zmeny Ministerstvom zdravotníctva SR (elektronicky).
f) Ak hodnota v priebehu procesu verejného obstarávania, resp. po
elektronickej aukcii je vyššia ako stanovená predpokladaná hodnota zákazky,
na ktorú bol udelený súhlas Ministerstva zdravotníctva SR so začatím
realizácie, je potrebné neodkladne predložiť Ministerstvu zdravotníctva SR
písomnú informáciu, a to ešte pred uzatvorením zmluvy s úspešným
uchádzačom.
g) Používať elektronickú aukciu v zmysle príslušných ustanovení zákona o
verejnom obstarávaní.
h) Uzatvárať zmluvy, ktoré sú výsledkom verejného obstarávania, výhradne
s uchádzačmi, resp. dodávateľmi, ktorí majú platný zápis v „registri
partnerov verejného sektora“ v zmysle príslušných ustanovení zákona č.
315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a o doplnení
niektorých právnych predpisov, ktorý nadobudol účinnosť 1. februára 2017.
i) S cieľom zvýšenia transparentnosti v súvislosti s nákupom a využívaním
informačno-komunikačných technológií vo verejnom sektore postupovať pri ich
obstarávaní nasledovne:
1. pri uzatváraní všetkých typov zmlúv, vrátane rámcových dohôd na nákup
informačno-komunikačných technológií, ako aj iných diel požívajúcich ochranu
duševného vlastníctva s výnimkou, v obchodnej praxi označovaného tzv.
„balíkového softvéru“, štandardne zahrnúť do zmlúv vrátane rámcových dohôd
ustanovenia o udelení licencie v zmysle materiálu uvedeného v prílohe č. 8
tohto príkazu,
2. pri uzatváraní zmlúv vrátane rámcových dohôd na nákup
informačno-komunikačných technológií štandardne zahrnúť do zmlúv vrátane
rámcových dohôd ustanovenia o zverejnení autorov, výrobcov a subdodávateľov
zhotoviteľa v zmysle materiálu uvedeného v prílohe č. 8 tohto príkazu,
3. v prípade uzatvárania zmlúv vrátane rámcových dohôd na nákup
informačno-komunikačných technológií, ako aj iných diel požívajúcich ochranu
duševného vlastníctva s výnimkou tzv. „balíkového softvéru“ pri riešení
autorských práv postupovať v zmysle materiálu uvedeného v prílohe č. 8 tohto
príkazu,
4. zverejňovať na svojom webovom sídle odôvodnenia prípadov, v ktorých
nebolo možné dodržať pravidlá uvedené v bodoch 1 až 3 tohto písmena,
5. pri každom projekte (verejnom obstarávaní) informačných systémov nad 1
milión eur bez DPH vypracovať ako povinnú súčasť projektu (dokumentácie z
verejného obstarávania) procesnú doložku v zmysle štandardov projektového
riadenia a predložiť Ministerstvu zdravotníctva SR odpočet plnenia tejto
úlohy do 15. novembra príslušného kalendárneho roka generálnemu tajomníkovi
služobného úradu,
6. problematiku vyššie uvedených pravidiel tohto písmena upravuje
ustanovenie Metodického pokynu pre štandardné náležitosti opisu predmetu
zákazky, štandardné podmienky účasti a optimálne zmluvné podmienky v
súvislosti s projektmi v oblasti informačno-komunikačných technológií, ktorý
vypracovalo Ministerstvo financií SR, a ktorý je sprístupnený v aktuálnej
verzii na stránke:http://www.informatizacia.sk/verejne-obstaravanie-a-zmluvy-pre-ikt/15273s.
j) Mať zriadený profil verejného obstarávateľa v zmysle príslušných
ustanovení zákona o verejnom obstarávaní a uverejňovať v ňom všetky
informácie a dokumenty, o ktorých to ustanovuje zákon o verejnom
obstarávaní, a to spôsobom, ktorý určí úrad pre verejné obstarávanie.
Zverejňovať na svojom webovom sídle všetky zmluvy, ktoré sú výsledkom
procesu verejného obstarávania.
k) Týždenne zasielať Ministerstvu zdravotníctva SR informáciu o začatí
realizácie každého verejného obstarávania pre všetky zákazky s
predpokladanou hodnotou rovnakou alebo vyššou ako 5 000 eur bez DPH, a to aj
v prípade zákaziek s predpokladanou hodnotou rovnakou alebo vyššou ako 15
000,00 eur bez DPH, k začatiu realizácie ktorých bol udelený súhlas
Ministerstva zdravotníctva SR (v zmysle prílohy č. 4 tohto príkazu). Začatím
verejného obstarávania sa rozumie zverejnenie oznámenia o vyhlásení
verejného obstarávania, alebo výzvy na predkladanie ponúk vo Vestníku
verejného obstarávania, alebo vyhlásenie zákazky v elektronickom trhovisku,
alebo odoslanie výzvy v rámci zadávania zákazky podľa § 117 zákona o
verejnom obstarávaní. Do dvoch pracovných dní po skončení kalendárneho
mesiaca, v ktorom boli príslušné verejné obstarávania zrealizované, zasielať
Ministerstvu zdravotníctva SR prehľad zrealizovaných verejných obstarávaní
pre všetky zákazky s predpokladanou hodnotou rovnakou alebo vyššou ako 5
000,00 eur bez DPH v zmysle prílohy č. 5 tohto príkazu. Týždenné informácie
o začatí realizácie verejného obstarávania ako aj mesačné prehľady
zrealizovaných verejných obstarávaní je potrebné zasielať aj v prípade, že
sa v príslušnom týždni, resp. mesiaci nezačalo, resp. neukončilo žiadne
verejné obstarávanie.
l) Týždenne zasielať Ministerstvu zdravotníctva SR informáciu o vystavení
každej objednávky (v zmysle prílohy č. 4a tohto
príkazu) na adresu:
obstaravanie@health.gov.sk, a
tiež pre potreby Úradu pre riadenie podriadených organizácií Ministerstva
zdravotníctva SR, Odboru vyhodnocovania procesov v podriadených
organizáciách na
adresu: ovppo@health.gov.sk.
Uvedené sa týka priamych objednávok, zadávaných režimom mimo zákona, v sume
do 5 000,00 eur bez DPH, resp. v sume, ktorú určuje zákon o verejnom
obstarávaní.
m) Striktne dodržiavať ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní a
aktívne spolupracovať a plniť príkaz a súvisiace pokyny Ministerstva
zdravotníctva SR pri realizácii všetkých úkonov súvisiacich s procesom
obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb. Medzi súvisiace pokyny
patrí predovšetkým príkaz ministra zdravotníctva SR č. 3/2016 zo dňa 7. júna
2016 a príkaz ministra zdravotníctva SR č. 7/2017 zo dňa 25. septembra 2017
vrátane súvisiacich dodatkov.
n) Písomnú komunikáciu (plány, žiadosti o udelenie súhlasu so začatím
realizácie procesu verejného obstarávania, žiadosti o nominovanie člena do
komisie na otváranie ponúk, zdôvodnenie navýšenia predpokladanej hodnoty
zákazky a pod.) je potrebné zasielať poštou Odboru verejného obstarávania.
Tabuľky, ktoré sa vypĺňajú v zmysle príloh tohto príkazu, je potrebné
zasielať aj e-mailom vo formáte Excel na adresu:
obstaravanie@health.gov.sk,
pričom predpísaný obsah ani formu tabuliek nie je možné meniť a
prispôsobovať. Informácie o začatí realizácie verejného obstarávania (v
zmysle prílohy č. 4 tohto príkazu) a prehľad všetkých zrealizovaných
verejných obstarávaní (v zmysle prílohy č. 5 tohto príkazu) je postačujúce
zasielať v elektronickej podobe. Informácie o vystavení objednávok
(v zmysle prílohy č. 4a tohto príkazu) je potrebné zasielať na
adresu:
obstaravanie@health.gov.sk, a
tiež pre potreby Úradu pre riadenie podriadených organizácií Ministerstva
zdravotníctva SR, Odboru vyhodnocovania procesov v podriadených
organizáciách na
adresu:
ovppo@health.gov.sk.
Špecifikáciu predmetnej zdravotníckej techniky v súlade s metodikou uvedenou
v prílohe č. 9 tohto príkazu pred uskutočnením prieskumu trhu je potrebné
zaslať Ministerstvu zdravotníctva SR elektronicky na adresu:
zdravotnickatechnika@health.gov.sk.
o) Všetky dokumenty zasielané elektronickou formou, t. j. plány,
žiadosti, informácie, prehľady, súťažné podklady je
potrebné zasielať zvlášť s jednoznačným označením predmetu príslušnej
elektronickej správy.
p) V prípade nepredvídaných udalostí a havarijných situácií je pre
zrýchlenie konania možné využiť elektronickú formu, následne však žiadosť
musí byť zaslaná aj poštou. Pre zrýchlené konanie musí byť vážny dôvod, toto
ustanovenie nie je možné používať v prípadoch, ktorým verejný obstarávateľ
mohol predísť včasným predložením žiadosti o udelenie súhlasu so začatím
realizácie procesu verejného obstarávania (pozri nasledujúce ustanovenie).
q) Žiadosti o udelenie súhlasu so začatím realizácie procesu verejného
obstarávania je potrebné zasielať v dostatočnom časovom predstihu pred
samotným začatím realizácie verejného obstarávania, resp. uplynutím lehoty
platnosti zmluvy, aby komisia pre verejné obstarávanie mala dostatok
priestoru na ich posúdenie a prerokovanie a aby bolo možné dodržať všetky
lehoty, vyplývajúce zo zákona o verejnom obstarávaní.
r) Žiadosti je potrebné predkladať na hlavičkovom papieri,
podpísané štatutárnym orgánom vrátane prípadnej úpravy a doplnenia žiadostí,
ktoré sa zasielajú len elektronickou formou, v tomto prípade je potrebné
doložiť podpísaný dokument v oskenovanej podobe (s výnimkou tabuliek vo
formáte Excel, ktoré sa zasielajú pri liekoch a zdravotníckych pomôckach, v
týchto prípadoch sa podpísaný dokument v oskenovanej podobe nevyžaduje). V
prípade žiadosti o obstaranie zdravotníckej techniky, liekov ako aj
špeciálneho a spotrebného zdravotníckeho materiálu je potrebné kompletnú
žiadosť so všetkými prílohami poslať aj elektronicky na adresu:
obstaravanie@health.gov.sk.
s) V prípade, že ponuku predloží len jeden uchádzač a hodnota, ktorú
uvedie v ponuke, je vyššia ako predpokladaná, je potrebné uplatniť
ustanovenia § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní.
t) V prípade nadlimitných a podlimitných zákaziek bez využitia
elektronického trhoviska, ako aj v prípade nadlimitných zákaziek s využitím
elektronického trhoviska, a v prípade nadlimitných a podlimitných koncesií
je potrebné ešte pred samotným podpisom zmluvy s uchádzačom, ktorého ponuka
bola vyhodnotená ako úspešná, predložiť Ministerstvu zdravotníctva SR na
schválenie materiál - "Návrh na schválenie uzatvorenia zmluvy" (príloha č.
10 príkazu), vrátane finálnej verzie zmluvy. Toto ustanovenie sa týka iba
súťažných postupov zadávania zákaziek, teda neuplatňuje sa v prípade
priameho rokovacieho konania, ani v prípade zákaziek s nízkou hodnotou
zadávaných postupom podľa § 117 zákona o verejnom obstarávaní.
u) V prípade zmeny zmluvy, rámcovej dohody alebo koncesnej zmluvy
počas jej trvania bez nového verejného obstarávania (tzv. dodatkovanie
zmlúv), je potrebné postupovať v súlade s ustanoveniami zákona o
verejnom obstarávaní a vyžiadať si súhlas Ministerstva
zdravotníctva SR pri každej zmene zmluvy bez ohľadu na výšku hodnoty zmeny
za predpokladu, že uvedenou zmenou dôjde k navýšeniu hodnoty pôvodnej
zmluvy. V tomto prípade je potrebné predložiť vyplnenú žiadosť podľa prílohy
č. 2a tohto príkazu, pôvodnú zmluvu, ktorá je predmetom zmeny a návrh zmeny
zmluvy. Uvedené ustanovenie sa týka všetkých zmien zmlúv bez ohľadu na
použitý postup vo verejnom obstarávaní, teda aj tých, ktoré boli uzatvorené
postupom podľa § 117 zákona o verejnom obstarávaní za predpokladu, že
Ministerstvo zdravotníctva SR udelilo súhlas k začatiu ich realizácie súhlas
(s pôvodnou predpokladanou hodnotou zákazky rovnakou alebo vyššou ako 15
000,00 eur bez DPH). V prípade zmlúv, ku ktorých realizácii Ministerstvo
zdravotníctva SR neudelilo súhlas (s pôvodnou predpokladanou hodnotou
zákazky do 15 000,00 eur bez DPH), sa žiadosť o súhlas so zmenou zmluvy
počas jej trvania Ministerstvu zdravotníctva SR nepredkladá. Uvedené
ustanovenie sa nevzťahuje na prípad, keď zmenou zmluvy dochádza k zníženiu
hodnoty zmluvy, resp. dochádza k zmene zmluvy z iného dôvodu, ako je zmena
jej hodnoty (napr.: zmena doby plnenia, zmena distribučných miest, zmena
miesta plnenia, zmena subdodávateľa a pod.)
v) Tento príkaz sa nevzťahuje na verejné obstarávanie tovarov,
stavebných prác a služieb, ktoré je spolufinancované z európskych
štrukturálnych a investičných fondov.
4. Ukladám
a) Všetkým štatutárom a členom štatutárnych orgánov, aby v rámci
svojej pôsobnosti preukázateľným spôsobom zabezpečili oboznámenie všetkých
zamestnancov organizačných útvarov akciových spoločností, ktorých akcionárom
je Ministerstvo zdravotníctva SR, zamestnancov štátnych rozpočtových a
príspevkových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva
zdravotníctva SR s uvedeným príkazom/rozhodnutím v deň nadobudnutia jeho
účinnosti.
b) Všetkým vedúcim zamestnancom organizačných útvarov Ministerstva
zdravotníctva SR, aby v rámci svojej pôsobnosti zabezpečili oboznámenie
všetkých zamestnancov na príslušných organizačných útvaroch Ministerstva
zdravotníctva SR s uvedeným príkazom v deň nadobudnutia jeho účinnosti.
Vo vzťahu k zamestnancom Ministerstva zdravotníctva SR bude
porušenie tohto príkazu považované za závažné porušenie pracovnej
disciplíny.
5. Záverečné ustanovenia
a) Tento príkaz nadobúda účinnosť dňom 17. apríla 2019. Dňom nadobudnutia
účinnosti tohto príkazu sa ruší Príkaz ministra zdravotníctva SR č. 2/2017,
ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. júna 2017.
b) V prípade, ak niektoré ustanovenia tohto príkazu/rozhodnutia sú alebo
sa z akéhokoľvek dôvodu stanú neplatné, neúčinné alebo nevykonateľné, nemá
to a ani to nebude mať za následok neplatnosť, neúčinnosť alebo
nevykonateľnosť ostatných ustanovení príkazu. Do doby, kým nedôjde k
nahradeniu neplatného, neúčinného alebo nevykonateľného ustanovenia príkazu
novým, rovnako však aj pre prípad, že k nahradeniu nedôjde vôbec, sa na
nahradenie neplatného, neúčinného alebo nevymožiteľného ustanovenia použijú
iné ustanovenia príkazu, a ak také nie sú, potom príslušné ustanovenia
platných právnych predpisov.
Andrea Kalavská
ministerka