Čl. 1
Základné ustanovenia
(1) Štatút Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len
"štatút") na základe zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych
predpisov vymedzuje pôsobnosť a úlohy Ministerstva zdravotníctva Slovenskej
republiky (ďalej len „ministerstvo“), ustanovuje zásady jeho činnosti,
zásady jeho vnútornej organizácie a vzťahy ministerstva k ministerstvám,
ostatným ústredným orgánom štátnej správy, ďalším orgánom a organizáciám,
právnickým osobám a fyzickým osobám.
(2) Ministerstvo je rozpočtová organizácia štátu, ktorá je svojimi príjmami
a výdavkami napojená na štátny rozpočet Slovenskej republiky.1)
(3) Ministerstvo je právnická osoba, ktorá v právnych vzťahoch vystupuje vo
svojom mene.
(4) Sídlom ministerstva je Bratislava.
Čl. 2
Pôsobnosť ministerstva
(1) Ministerstvo je ústredným orgánom štátnej správy pre
-
zdravotnú starostlivosť,
-
ochranu zdravia,
-
verejné zdravotné poistenie,
-
ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov,
-
prírodné liečebné kúpele, prírodné liečivé zdroje, prírodné minerálne vody,
-
cenovú politiku v oblasti cien výrobkov, služieb a výkonov v zdravotníctve a
v oblasti cien nájmu nebytových priestorov v zdravotníckych zariadeniach,
-
kontrolu zákazu biologických zbraní.
(2) V rozsahu svojej pôsobnosti ministerstvo zakladá neziskové organizácie,
štátne podniky a akciové spoločnosti a zriaďuje príspevkové organizácie a
rozpočtové organizácie.
Čl. 3
Hlavné úlohy ministerstva
Ministerstvo v rozsahu vymedzenej pôsobnosti v oblasti
a) zdravotnej starostlivosti
-
vypracúva návrhy zásadných smerov a priorít rozvoja štátnej zdravotnej
politiky a určuje koncepcie jednotlivých medicínskych odborov,
-
riadi celoštátne programy zamerané na ochranu, zachovanie a navrátenie
zdravia,
-
odborne usmerňuje poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
-
vykonáva dozor nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti,
-
vydáva štandardné diagnostické postupy a štandardné terapeutické postupy,
-
určuje druhy zdravotníckych zariadení a vydáva povolenia na prevádzkovanie
zdravotníckych zariadení,
-
určuje verejnú minimálnu sieť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a
koncovú sieť poskytovateľov,
-
zabezpečuje koordináciu poskytovania zdravotnej starostlivosti s inými
ústrednými orgánmi štátnej správy,
-
zabezpečuje jednotné riadenie prípravy zdravotníctva na obranu štátu,
-
uchováva osobitnú zdravotnícku dokumentáciu a vedie o nej evidenciu,
-
koordinuje výskumnú činnosť a uplatňovanie výsledkov vedeckého výskumu v
praxi,
-
zriaďuje etickú komisiu na posudzovanie etických otázok vznikajúcich pri
poskytovaní zdravotnej starostlivosti vrátane biomedicínskeho výskumu,
-
usmerňuje prenesený výkon štátnej správy uskutočňovaný na úseku
zdravotníctva samosprávnymi krajmi,
-
zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu na úseku poskytovania zdravotnej
starostlivosti,
-
vykonáva štátnu správu na úseku humánnej farmácie,
-
rozhoduje o vydaní povolenia na výrobu humánnych liekov, výrobu skúšaných
humánnych produktov a skúšaných humánnych liekov, prípravu transfúznych
liekov, individuálnu prípravu liekov na inovatívnu liečbu, veľkodistribúciu
humánnych liekov, poskytovanie lekárenskej starostlivosti v nemocničnej
lekárni,
b) ochrany zdravia
-
určuje zásadné smery a priority štátnej zdravotnej politiky na úseku
verejného zdravia,
-
riadi celoštátne programy zamerané na ochranu, zachovanie a podporu
verejného zdravia,
-
koordinuje spoluprácu ústredných orgánov štátnej správy a medzinárodnú
spoluprácu na ochranu, zachovanie a podporu verejného zdravia,
-
metodicky usmerňuje výkon štátneho zdravotného dozoru,
-
určuje smery vzdelávania v oblasti ochrany, podpory a rozvoji verejného
zdravia,
-
kontroluje výkon verejného zdravotníctva v Slovenskej republike,
-
koordinuje výskumnú činnosť a uplatňovanie výsledkov vedeckého výskumu v
praxi,
-
nariaďuje opatrenia podľa osobitných právnych predpisov,2)
c)
verejného zdravotného poistenia
-
ustanovuje verejné zdravotné poistenie, právne vzťahy vznikajúce na základe
verejného zdravotného poistenia a prerozdeľovanie poistného na verejné
zdravotné poistenie,
-
vykonáva úhradu nákladov za poskytnutú neodkladnú zdravotnú starostlivosť
podľa osobitného právneho predpisu,
d) ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov
-
odborne a metodicky riadi ďalšie vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov,
-
ustanovuje sústavu špecializačných odborov a sústavu certifikovaných
pracovných činností,
-
rozhoduje o akreditácii špecializačných študijných programov, certifikačných
študijných programov, študijných programov sústavného vzdelávania, kurzov
prvej pomoci a kurzov inštruktorov prvej pomoci a vydáva osvedčenia o
akreditácii,
-
zriaďuje a koordinuje činnosť Akreditačnej komisie Ministerstva
zdravotníctva Slovenskej republiky na ďalšie vzdelávanie zdravotníckych
pracovníkov,
-
ustanovuje minimálne štandardy pre špecializačné študijné programy,
minimálne štandardy pre certifikačné študijné programy, minimálne štandardy
pre študijné programy sústavného vzdelávania,
-
je notifikačným orgánom vo veciach ďalšieho vzdelávania zdravotníckych
pracovníkov,
-
uznáva doklady o odbornej spôsobilosti na výkon pracovných činností
zdravotníckych pracovníkov získaných mimo územia Slovenskej republiky v
súvislosti s ďalším vzdelávaním zdravotníckych pracovníkov a vydáva
rozhodnutia o ich uznaní,
e) prírodných liečebných kúpeľov, prírodných liečivých zdrojov a prírodných
minerálnych vôd
-
vydáva povolenia na využívanie a úpravu zdrojov prírodných liečivých vôd a
prírodných minerálnych vôd, na prevádzkovanie prírodných liečebných kúpeľov
a kúpeľných liečební,
-
predkladá vláde Slovenskej republiky návrh na uznanie kúpeľného miesta,
vydanie štatútu kúpeľného miesta a určenie ochranného pásma,
-
určuje a vydáva opatrenia na ochranu prírodných liečebných kúpeľov,
prírodných liečivých zdrojov, zdrojov prírodných minerálnych vôd a
klimatických podmienok vhodných na liečenie a zabezpečuje dozor nad ich
dodržiavaním,
-
uznáva zdroje prírodných vôd za prírodné liečivé vody a za prírodné
minerálne vody, rozhoduje o ich využití a správe a uznáva klimatické
podmienky vhodné na liečenie,
-
vydáva stanoviská vo veciach, v ktorých je ministerstvo dotknutým orgánom
podľa osobitného predpisu,3)
-
vykonáva kontrolu nad balneotechnickými a plniarenskými zariadeniami a
balneoterapeutickými prevádzkami z hľadiska dodržiavania špeciálnych
prevádzkovo-technických a technologických postupov a noriem,
f)
cenovej politiky v oblasti cien výrobkov, služieb a výkonov v zdravotníctve
a v oblasti cien nájmu nebytových priestorov v zdravotníckych zariadeniach
-
ustanovuje rozsah regulácie cien liekov, dietetických potravín,
zdravotníckych pomôcok a výkonov zdravotnej starostlivosti, maximálne ceny a
podmienky regulácie cien v zdravotníckych zariadeniach,
-
ustanovuje podmienky regulácie cien nájmu nebytových priestorov v
zdravotníckych zariadeniach,
g)
kontroly zákazu biologických zbraní
-
vypracúva metodické a koncepčné postupy ochrany pred bioterorizmom,
-
zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu v oblasti zákazu biologických zbraní.
Čl. 4
Iné úlohy ministerstva
(1) Ministerstvo plní ďalšie úlohy ustanovené zákonmi a inými všeobecne
záväznými právnymi predpismi, a to najmä
-
vo vzťahu k štátnemu rozpočtu a k rozpočtom rozpočtových organizácií, ktoré
sú napojené na jeho rozpočet vrátane finančných vzťahov k jeho príspevkovým
organizáciám, ktorých financovanie je v jeho pôsobnosti,
-
pri správe majetku štátu,
-
pri plnení funkcie zakladateľa neziskových organizácií, štátnych podnikov a
akciových spoločností alebo zriaďovateľa príspevkových organizácii a
rozpočtových organizácií zdravotníckych zariadení v rezorte zdravotníctva a
úlohy vyplývajúce z funkcie zriaďovateľa iných organizácií v pôsobnosti
ministerstva,
-
pri sprístupňovaní informácií,
-
pri zabezpečovaní úloh vyplývajúcich pre Slovenskú republiku z
medzinárodných dohovorov v oblasti omamných látok a psychotropných látok,
-
pri zabezpečovaní informatizácie a elektronizácie zdravotníctva, rozvoji
informačných a komunikačných technológií v rezorte zdravotníctva a vývoja
Národného zdravotníckeho informačného systému a jeho jednotlivých
komponentov,
-
pri zabezpečovaní úloh vyplývajúcich z členstva Slovenskej republiky v
Európskej únii, Svetovej zdravotníckej organizácii, Rade Európy, Organizácii
spojených národov, Organizácii pre hospodársku spoluprácu a rozvoj a iných
medzinárodných organizáciách, spoluprácu v oblasti zdravotníctva s inými
štátmi, dojednávanie a plnenie záväzkov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv
a dohôd,
-
na úseku obrany a bezpečnosti štátu,
-
na úseku hospodárskej mobilizácie,
-
na úseku ochrany utajovaných skutočností,
-
na úseku civilnej ochrany obyvateľstva,
-
v oblasti protidrogovej politiky Slovenskej republiky na národnej a
medzinárodnej úrovni vrátane monitorovania drogovej situácie prostredníctvom
Národného monitorovacieho centra pre drogy,
-
vo vzťahu k prijímateľom finančných príspevkov z operačných programov,
-
na úseku kontroly v štátnej správe,
-
pripravuje návrhy zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov v
rozsahu svojej pôsobnosti,
-
je odvolacím orgánom vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodujú orgány a
inštitúcie podľa osobitného predpisu.
(2) Ministerstvo zabezpečuje plnenie úloh, ktoré mu ako služobnému úradu
vyplývajú zo štátnozamestnaneckých vzťahov, a úloh, ktoré mu ako
zamestnávateľovi vyplývajú z pracovnoprávnych vzťahov a z právnych vzťahov
pri výkone práce vo verejnom záujme.
Zásady činnosti a organizácie ministerstva
Čl. 5
(1) Ministerstvo riadi a za jeho činnosť zodpovedá minister zdravotníctva
Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(2) Ministra v čase jeho neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a
povinností štátny tajomník. Minister môže poveriť štátneho tajomníka aj v
iných prípadoch, aby ho zastupoval v rozsahu jeho práv a povinnosti.
Štátneho tajomníka vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky na návrh
ministra.
(3) Vedúci služobného úradu je služobne najvyšším vedúcim štátnym
zamestnancom v služobnom úrade, ktorým je ministerstvo; to neplatí vo vzťahu
k vedúcemu zamestnancovi vo verejnej funkcii. Vedúci služobného úradu je
oprávnený konať vo veciach štátnozamestnaneckých vzťahov a pracovnoprávnych
vzťahov. Vedúceho služobného úradu vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej
republiky na návrh ministra.
(4) Na ministerstve sú tieto stupne riadenia
-
minister,
-
štátny tajomník,
-
vedúci služobného úradu,
-
generálny riaditeľ sekcie,
-
riaditeľ odboru,
-
vedúci oddelenia.
Čl. 6
Na plnenie úloh na úseku
-
štátneho dozoru nad opatreniami na ochranu a rozvoj prírodných liečebných
kúpeľov, prírodných liečivých zdrojov a prírodných zdrojov minerálnych vôd a
zabezpečenie ich využitia je na ministerstve zriadený Inšpektorát kúpeľov a
žriediel,
-
prírodných minerálnych vôd, prírodných liečivých vôd, prírodných liečebných
kúpeľov a klimatických podmienok vhodných na liečenie je zriadená Štátna
kúpeľná komisia,
-
ochrany zdravia je zriadený Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej
republiky a regionálne úrady verejného zdravotníctva,
-
informatizácie a elektronizácie zdravotníctva je zriadené Národné centrum
zdravotníckych informácií,
-
humánnej farmácie je zriadený Štátny ústav pre kontrolu liečiv,
-
vzdelávania zdravotníckych pracovníkov a realizácie vedeckovýskumnej
činnosti je zriadená Slovenská zdravotnícka univerzita v Bratislave,
-
darcovstva a transplantácie orgánov, tkanív a buniek je zriadená Národná
transplantačná organizácia,
-
koordinovania a vyhodnocovania činnosti záchrannej zdravotnej služby je
zriadené Operačné stredisko tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby
Slovenskej republiky.
Čl. 7
(1) Ministerstvo sa organizačne člení na sekcie. Sekcie sa členia na odbory
a odbor sa môže členiť na oddelenia. Minister môže zriadiť aj iný
špecializovaný útvar ministerstva.
(2) Sekciu riadi generálny riaditeľ, odbor riadi riaditeľ a oddelenie riadi
vedúci.
(3) Vnútornú organizačnú štruktúru ministerstva, rozsah pôsobnosti a
vzájomné vzťahy organizačných útvarov ministerstva, rozsah oprávnení a
zodpovednosti vedúcich zamestnancov upravuje organizačný poriadok
ministerstva.
Čl. 8
(1) Ministerstvo sa pri plnení úloh riadi Ústavou Slovenskej republiky,
zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, uzneseniami vlády
Slovenskej republiky, štatútom a organizačným poriadkom ministerstva,
vnútornými organizačno-riadiacimi aktmi ministerstva, služobnými predpismi a
plánom hlavných úloh ministerstva, ktorý nadväzuje na plán práce vlády
Slovenskej republiky a Plán legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
(2) Ministerstvo uplatňuje vo svojej činnosti organizačné princípy štátnej
správy a také formy a metódy práce, ktoré smerujú k jej racionalizácii a
zvyšovaniu účinnosti tým, že
-
zabezpečuje odborný prístup k riešeniu problémov a systematickú kontrolu
plnenia úloh,
-
využíva podnety a skúsenosti orgánov verejnej moci a podnety verejnosti,
-
využíva poznatky vedeckých inštitúcií a výskumných pracovísk, stavovských a
profesijných organizácií a zapája ich do prác na riešení otázok koncepčnej a
legislatívnej povahy.
(3) Na zabezpečenie spracovávania návrhov koncepčných materiálov a plnenia
úloh ministerstva zásadného charakteru minister môže zriadiť prierezové
pracovné zoskupenia stáleho alebo dočasného charakteru, ktorými sú najmä
expertné poradné orgány ministra, koordinačné skupiny, riadiace výbory a
rady projektov, komisie a pracovné skupiny.
Čl. 9
Vzťahy ministerstva k ministerstvám, ostatným ústredným orgánom
štátnej správy a iným orgánom a organizáciám
(1) Ministerstvo pri plnení úloh vypracovávania štátnej zdravotnej politiky,
organizácie a poskytovania zdravotnej starostlivosti, ochrany, podpory a
rozvoja verejného zdravia, určení podmienok zdravotnej spôsobilosti na výkon
jednotlivých profesií, otázkach rizikovosti práce a plnení ostatných úloh
spolupracuje s ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy a
inými orgánmi, s inými orgánmi, so zdravotnými poisťovňami a s profesijnými
organizáciami v rozsahu vymedzenom osobitnými právnymi predpismi.
(2) Ministerstvo osobitne vo vzťahu k
a)
Ministerstvu financií Slovenskej republiky
-
spolupracuje pri vypracovaní návrhu štátneho rozpočtu na príslušný
kalendárny rok, najmä z hľadiska návrhu príslušnej rozpočtovej kapitoly,
-
spravuje kapitolu ministerstva, riadi a kontroluje štátne rozpočtové
organizácie a štátne príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej
pôsobnosti,
-
spolupracuje pri vypracovávaní koncepcií a analýz v oblasti zdravotnej
politiky,
b)
Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky
-
určuje povolené hodnoty záťaže jednotlivých zložiek životného prostredia z
hľadiska vplyvov na zdravie človeka,
-
spolupracuje na
2.1
výpočte prírodných a využiteľných zdrojov minerálnych vôd a určovaní
ochranných pásiem prírodných liečivých a prírodných minerálnych zdrojov,
2.2
zabezpečovaní podmienok na výkon regeneračných a rekondičných pobytov a
speleoterapie v osobitne na to určených jaskynných priestoroch,
2.3
prieskume v ochranných pásmach prírodných liečivých zdrojov a prírodných
minerálnych zdrojov,
2.4
identifikácii vôd určených na kúpanie,
2.5
vydávaní opatrení na dosiahnutie požadovanej kvality vody určenej na kúpanie
a pri vytváraní a zachovaní profilov vôd určených na kúpanie,
2.6
výbere, ochrany a využívaní vodárenských zdrojov vhodných na zásobovanie
obyvateľstva pitnou vodou,
2.7
úseku ochrany pred povodňami,
c)
Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
spolupracuje pri
-
tvorbe právnych predpisov v oblasti hygieny a bezpečnosti potravín,
-
riadení a kontrole výkonu štátnej správy uskutočňovanej orgánmi úradnej
kontroly potravín,
d)
Ministerstvu školstva, vedy výskumu a športu Slovenskej republiky
-
spravuje sieť a sústavu študijných odborov a učebných odborov na stredných
zdravotníckych školách,
-
zaraďuje a vyraďuje študijné odbory a učebné odbory vzdelávania na stredných
zdravotníckych školách a stredné zdravotnícke školy do siete,
-
riadi a kontroluje odbornú zložku vzdelávania na stredných zdravotníckych
školách,
-
vydáva štátne vzdelávacie programy pre zdravotnícke študijné odbory a učebné
odbory pripravujúce žiakov na výkon zdravotníckeho povolania,
-
vydáva na začiatku akreditácie študijného programu v zdravotníckom študijnom
odbore vysokej škole stanovisko, či absolventi študijného programu budú
spĺňať podmienky na výkon zdravotníckeho povolania a schvaľuje kritériá
používané pri vydávaní takého stanoviska,
-
vydáva Ministerstvu školstva, vedy výskumu a športu Slovenskej republiky
stanovisko, či absolventi štúdia zahraničnej vysokej školy spĺňajú podmienky
na výkon zdravotníckeho povolania v konaní o udelenie oprávnenia vysokej
škole so sídlom mimo územia Slovenskej republiky na poskytovanie
vysokoškolského vzdelávania na území Slovenskej republiky podľa právnych
predpisov štátu jej sídla, ak uplatnenie absolventov štúdia na takej vysokej
škole má byť v zdravotníckych povolaniach,
-
vykonáva vo vzťahu k zdravotníckym vysokým školám pôsobnosť podľa osobitného
predpisu,4)
-
riadi, kontroluje, odborne a metodicky usmerňuje vzdelávanie na Slovenskej
zdravotníckej univerzite v Bratislave,
e)
Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
spolupracuje pri
-
vypracúvaní koncepcií sociálnej politiky, zdravotnej politiky a štátnej
rodinnej politiky pri tvorbe príslušných právnych predpisov a pri tvorbe
programov podpory zamestnanosti,
-
vypracúvaní koncepcií a príprave návrhov právnych predpisov upravujúcich
bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci,
-
zabezpečovaní posudkovej činnosti,
-
zmenách a doplnení zoznamu chorôb z povolania,
-
zmenách a doplnení chorôb a stavov, ktoré si vyžadujú osobitnú starostlivosť
a zmene a doplnení percentuálnej miery poklesu zárobkovej činnosti podľa
druhu zdravotného postihnutia orgánov a systémov,
f)
Ministerstvu obrany Slovenskej republiky spolupracuje pri zabezpečovaní
plnenia úloh obrannej infraštruktúry,
g)
Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky spolupracuje pri
zabezpečovaní plnenia úloh vyplývajúcich pre ministerstvo z rozhodnutí a
opatrení orgánov verejného zdravotníctva v oblasti ochrany zdravia pred
ionizujúcim žiarením,
h)
Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky
-
určuje minimálne požiadavky na kurz prvej pomoci a kurz inštruktora prvej
pomoci,
-
zabezpečuje úlohy súvisiace s poskytovaním pomoci v tiesni pri udalostiach s
vysokým počtom postihnutých v ohrození života alebo s poškodením zdravia,
-
spolupodieľa sa na vypracúvaní koncepcie organizácie a rozvoja integrovaného
záchranného systému,
i)
Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
spolupracuje pri
-
tvorbe a realizácii zahraničnej politiky Slovenskej republiky,
-
plnení úloh vyplývajúcich z bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce
Slovenskej republiky s krajinami Európskej únie, tretími krajinami a
medzinárodnými organizáciami,
-
plnení úloh, ktoré pre Slovenskú republiku vyplývajú z jej členstva v
medzinárodných organizáciách,
-
príprave, organizácii a zabezpečení oficiálnych zahraničných návštev v
Slovenskej republike a multilaterálnych medzinárodných podujatí na území
Slovenskej republiky,
j)
Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky spolupracuje pri
evidovaní kúpeľných území a ochranných pásiem prírodných liečivých zdrojov a
zdrojov prírodných minerálnych vôd v katastri nehnuteľností,
k)
Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky spolupracuje
-
v oblasti dozoru nad ochranou zdravia pred účinkami ionizujúceho žiarenia v
jadrových zariadeniach,
-
v oblasti havarijného plánovania, najmä vo vzťahu na ochranu obyvateľstva
pred účinkami ionizujúceho žiarenia a vyhodnocovanie radiačnej situácie pri
radiačnej havárii na území alebo mimo územia Slovenskej republiky,
-
v oblasti vzájomného vyrozumievania a varovania dotknutých štátov v prípade
vzniku jadrovej alebo radiačnej udalosti na území alebo mimo územia
Slovenskej republiky,
-
pri zamedzení ilegálneho dovozu, vývozu a tranzitu jadrových materiálov a
rádioaktívnych látok,
l)
Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky spolupracuje v oblasti
konzultácie sporných otázok a stanovísk k predmetom priemyselnej ochrany v
oblasti zdravotníctva.
Záverečné ustanovenia
Čl. l0
Zrušuje sa Štatút Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky schválený
uznesením vlády Slovenskej republiky č. 149 z 3. marca 1998.
Čl. l1
Tento štatút schválila vláda Slovenskej republiky uznesením č. 232 zo 6.
mája 2015 a nadobúda platnosť a účinnosť dňom jeho schválenia.
1) Zákon č.
523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.)
2) Napríklad § 12 ods. 7 zákona č.
355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon Národnej rady
Slovenskej republiky č. 42/1994 o civilnej ochrane obyvateľstva v znení
neskorších predpisov.
3) Napríklad zákon č. 50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších
predpisov, zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej
národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
(vodný zákon).)
4) § 45 ods. 4 zákona č. 131/2002 Z.
z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
455/2012 Z. z.