Štatút Rady vlády Slovenskej republiky pre protidrogovú politiku
Čl. 1
Úvodné ustanovenie
Štatút Rady vlády Slovenskej republiky pre protidrogovú politiku (ďalej len
„štatút") upravuje postavenie, zloženie, pôsobnosť, organizáciu zasadnutí a
úlohy Rady vlády Slovenskej republiky pre protidrogovú politiku (ďalej len
„rada“).
Čl. 2
Postavenie rady
(1) Rada je koordinačný, poradný, iniciatívny a kontrolný orgán vlády Slovenskej
republiky1 (ďalej len "vláda") vo veciach
protidrogovej politiky vlády vo verejnom záujme.
(2) Rada pôsobí v súlade s ústavným postavením a činnosťou vlády a jej
programovým vyhlásením. Vo svojej činnosti sa riadi zákonmi, inými všeobecne
záväznými právnymi predpismi a uzneseniami vlády.
(3) Rada ako koordinačný orgán vlády pôsobí na zvyšovanie účinnosti v
protidrogovej oblasti tým, že koordinuje jednotlivé protidrogové aktivity
všetkých zainteresovaných ústredných orgánov štátnej správy, ostatných orgánov
štátnej správy, organizácií a inštitúcií. Zabezpečuje súbežnosť a nadväznosť
opatrení a aktivít z hľadiska časového, vecného a priestorového i z hľadiska
spôsobov ich realizácie. V súvislosti s tým, rada zabezpečuje sprostredkúvanie
prenosu informácií zo zahraničia v rámci multilaterálnej spolupráce s odbornými
orgánmi a inštitúciami Organizácie spojených národov, Rady Európy, Európskej
únie a ďalšími medzinárodnými orgánmi, organizáciami a inštitúciami.
Čl. 3
Zloženie rady
(1) Rada sa skladá z predsedu rady, podpredsedov rady, členov rady
a tajomníka rady.
(2) Predsedom rady je minister zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len
„predseda rady“).
(3) Podpredsedami rady sú minister spravodlivosti Slovenskej republiky a
minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len
„podpredsedovia rady“).
(4) Ďalšími členmi rady sú:
-
podpredseda vlády a minister vnútra Slovenskej republiky,
-
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky,
-
podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí
Slovenskej
republiky,
-
minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
-
minister hospodárstva Slovenskej republiky,
-
generálny prokurátor Slovenskej republiky,
-
splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre rozvoj občianskej spoločnosti.
(5) Funkčné obdobie členov rady sa riadi funkčným obdobím vlády. Funkčné obdobie
splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rozvoj občianskej spoločnosti v
rade (ďalej len „splnomocnenec vlády“) sa viaže k obdobiu výkonu funkcie
splnomocnenca vlády.
(6) Funkcia člena rady sa vykonáva bez nároku na odmenu.
(7) Tajomníkom rady (ďalej len „tajomník rady“) je vedúci zamestnanec
príslušného organizačného útvaru Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky
(ďalej len „odbor“).
Čl. 4
Práva a povinnosti predsedu rady, podpredsedov rady, členov rady a
tajomníka rady
(1) Predseda rady
-
riadi činnosť rady,
-
zodpovedá za činnosť rady vláde,
-
zvoláva zasadnutia rady,
-
určuje program zasadnutia rady, vychádzajúc aj z návrhov členov rady,
-
vedie zasadnutia rady,
-
navrhuje závery zo zasadnutia rady,
-
schvaľuje záznam zo zasadnutia rady, po zapracovaní pripomienok členov rady
prítomných na jej zasadnutí,
-
predkladá vláde iniciatívne návrhy a odporúčania rady v protidrogovej oblasti,
-
predkladá vláde odporúčania, stanoviská rady k návrhom zákonov a iných právnych
predpisov, ako aj ďalšie opatrenia nelegislatívnej povahy, ktoré môžu mať dosahy
na protidrogovú oblasť,
-
na návrh tajomníka rady menuje národných expertov pre kľúčové indikátory
Európskeho monitorovacieho centra pre drogy a drogovú závislosť - European
Monitoring Center for Drugs and Drug Addiction (ďalej len „EMCDDA“) určené na monitorovanie drogovej situácie.
(2) Podpredsedovia rady zastupujú predsedu rady počas jeho neprítomnosti v
rozsahu práv a povinností, ktorými ich predseda rady poverí.
(3) Členovia rady
-
sa zúčastňujú na zasadnutiach rady s hlasovacím právom,
-
sa vyjadrujú k programu a materiálom predkladaným na zasadnutia rady,
-
iniciatívne predkladajú návrhy, odporúčania a stanoviská,
-
plnia úlohy vyplývajúce z prijatých uznesení rady.
(4) Tajomník rady
-
pripravuje návrh plánu činnosti rady, vychádzajúc aj z návrhov členov rady,
-
organizačne a administratívne zabezpečuje prípravu zasadnutia rady,
-
informuje radu o plnení jej uznesení,
-
zabezpečuje vyhotovenie uznesení a záznamu zo zasadnutia rady; uznesenia,
záznamy a ďalšia spisová dokumentácia rady sa ukladajú u tajomníka rady,
-
z pozície národného protidrogového koordinátora po dohode s dotknutými
ministerstvami, inštitúciami a organizáciami vymenúva a odvoláva členov
pracovných skupín rady a expertných skupín rady, koordinuje činnosť skupín,
-
zabezpečuje metodickú spoluprácu s pracovnými skupinami rady a expertnými
skupinami rady s orgánmi miestnej štátnej správy a samosprávy a s
vedeckovýskumnými pracoviskami,
-
z pozície národného protidrogového koordinátora zabezpečuje spoluprácu so
zahraničím,
-
zabezpečuje iné úlohy v oblasti protidrogovej politiky podľa pokynov predsedu
rady,
-
zúčastňuje sa na zasadnutiach rady bez hlasovacieho práva.
(5) Účasť člena rady je vo výnimočných prípadoch zastupiteľná na základe
písomného poverenia, súčasťou ktorého je poverenie vyjadrovať sa, zaujímať
stanoviská a hlasovať k otázkam prerokúvaným na zasadnutí rady. Zastúpiť člena
rady na zasadnutí rady môže v prípade ministrov štátny tajomník; v prípade
generálneho prokurátora Slovenskej republiky jeho námestník. Účasť splnomocnenca
vlády je nezastupiteľná.
(6) Na zasadnutie rady predseda rady, vzhľadom na charakter prerokúvaných tém,
ako aj na podnet člena rady, prizýva ďalších expertov.
Čl. 5
Pôsobnosť rady
(1) Rada koordinuje aktivity všetkých zainteresovaných ministerstiev, ostatných
ústredných orgánov štátnej správy a ďalších orgánov územnej samosprávy,
organizácií a inštitúcií podieľajúcich sa na plnení národnej protidrogovej
stratégie (ďalej len „stratégia“). Zabezpečuje kontinuitu prijatých opatrení a
aktivít z vecného, časového, priestorového hľadiska aj z hľadiska spôsobov ich
realizácie a pre naplnenie cieľov stratégie mobilizuje relevantné štruktúry
samosprávy a občianskej spoločnosti.
(2) Rada v rámci svojej pôsobnosti koordinuje plnenie úloh vyplývajúcich z
medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná na základe členstva
v Európskej únii a v medzinárodných organizáciách. Rozpracúva zámery a ciele
protidrogovej stratégie Európskej únie a európskeho akčného plánu boja proti
drogám, zabezpečuje ich realizáciu na národnej úrovni. V rámci
multidisciplinárnej spolupráce sprostredkúva prenos informácií zo zahraničia,
najmä z Európskej únie, z Organizácie Spojených národov, z Rady Európy, zo
Svetovej zdravotníckej organizácie a z ďalších medzinárodných orgánov,
organizácií a inštitúcií zaoberajúcich sa znižovaním ponuky drog a dopytu po
drogách a iných návykových látkach.
(3) Rada sústreďuje, prerokúva a prostredníctvom svojho predsedu predkladá vláde
návrhy, a stanoviská týkajúce sa protidrogovej politiky a problematiky drog.
(4) Rada prerokúva a predkladá vláde prostredníctvom predsedu rady najmä:
-
stratégiu ako základný dokument realizácie protidrogovej politiky štátu,
-
návrh na finančné zabezpečenie protidrogovej politiky štátu,
-
návrhy riešenia mimoriadne závažných problémov v protidrogovej oblasti v
Slovenskej republike,
-
návrhy na preventívne programy smerujúce k predchádzaniu zneužívania drog a
drogových prekurzorov.
(5) Rada tiež prerokúva:
-
najdôležitejšie protidrogové rezortné programy, ktorými sa realizujú hlavné
úlohy stratégie,
-
návrhy právnych predpisov, ktorými sa právny poriadok SR aproximuje s právom EÚ
v oblasti znižovania dopytu po drogách a ponuky drog,
-
výstupy pracovných skupín rady a expertných skupín rady, ak sú predložené na
rokovanie rady,
-
materiály určené na rokovanie vlády, ak ich obsah súvisí s predmetom činnosti
rady,
-
návrhy na implementáciu drogového informačného systému, vytváranie dátových
tokov a databanky údajov, analýz, vedeckých dôkazov a aktuálnych informácií,
prognostické činnosti o povahe a rozsahu drogového fenoménu,
-
opatrenia na realizáciu a podporu monitorovania situácie v drogovej oblasti
podľa medzinárodných a domácich požiadaviek, pravidelné vyhodnotenia
monitorovania,
-
koordináciu a podporu výskumu v oblasti problematiky drog a drogových
závislostí.
(6) Rada prostredníctvom odboru na žiadosť vlády, ministerstiev, ostatných
ústredných orgánov štátnej správy posudzuje materiály, týkajúce sa stratégie,
zaujíma k nim stanoviská a navrhuje účinné opatrenia. Podľa potreby poskytuje
odbornú pomoc pri zostavovaní konkrétnych programov na znižovanie dopytu po
drogách a ponuky drog.
(7) Rada koordinuje postupy ochrany spoločnosti pred problémami spôsobenými
omamnými a psychotropnými látkami na úrovni orgánov štátnej správy, pričom
spolupracuje s orgánmi regionálnej a miestnej samosprávy, s organizáciami
neštátneho sektora, ktoré sa zúčastňujú na plnení jednotlivých úloh stratégie.
(8) Rada v dvojročných intervaloch podáva vláde prostredníctvom predsedu rady
súhrnnú informáciu o realizácii protidrogovej politiky štátu v súlade so
stratégiou, v prípade potreby navrhuje opatrenia na riešenie identifikovaných
problémov.
(9) Na realizáciu svojich aktivít rada vytvára pracovné skupiny rady a expertné
skupiny rady.
(10) Rada spolupracuje s orgánmi štátnej správy Slovenskej republiky, ktoré
konajú vo veci drogových prekurzorov.
Čl. 6
Zasadnutia rady
(1) Zasadnutie rady zvoláva predseda rady spravidla dvakrát ročne, a to písomne,
najmenej 14 dní vopred.
(2) Zasadnutie rady je predseda rady povinný zvolať do 15 dní od doručenia
písomnej žiadosti o zvolaní rady najmenej jednej tretiny členov rady.
(3) Zasadnutie rady vedie predseda rady, v čase jeho neprítomnosti ním poverený
podpredseda.
(4) K prerokúvaným materiálom prijíma rada stanovisko formou uznesenia.
Uznesenie rady je prijaté, ak zaň hlasuje nadpolovičná väčšina prítomných členov
rady. Pri rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu rady.
(5) Rada je spôsobilá zasadať a uznášať sa, ak je prítomná najmenej nadpolovičná
väčšina všetkých jej členov.
(6) V neodkladnom prípade môže predseda rady požiadať členov rady, aby o
uznesení podľa ods. 5 rozhodli aj mimo zasadnutia rady (hlasovanie per rollam).
V tomto prípade tajomník rady zabezpečí doručenie návrhu uznesenia členom rady.
Takéto uznesenie je schválené po doručení písomného súhlasu nadpolovičnej
väčšiny členov rady tajomníkovi rady. Ak nedôjde k schváleniu uznesenia per
rollam, predseda rady zvolá zasadnutie rady.
(7) Uznesenia podpísané predsedom rady doručí tajomník rady členom rady písomne
alebo elektronicky do desiatich dní odo dňa zasadnutia rady.
(8) Zasadnutia rady sú neverejné.
Čl. 7
Plánovanie činnosti rady
(1)
Činnosť rady sa riadi plánom činnosti rady vypracovaným spravidla na obdobie
jedného roka. Plán činnosti rady vypracúva tajomník rady na základe podkladov od
členov rady, schvaľuje ho rada.
(2)
Podľa plánu činnosti rady tajomník rady vypracúva program zasadnutí rady, ktorý
schvaľuje predseda rady. Program zasadnutí rady sa priebežne aktualizuje. O
doplnkoch a iných zmenách programu zasadnutí rady rozhoduje predseda rady na
návrh tajomníka rady.
Čl. 8
Predkladanie materiálov rade
(1)
Rada spravidla rokuje na základe písomných materiálov členov rady, so súhlasom
predsedu rady prerokúva aj iné materiály. V neodkladnom prípade sa materiály
predkladajú priamo na rokovaní.
(2)
Materiály navrhnuté na rokovanie rady sa doručujú v elektronickej a listinnej
forme v jednom originálnom výtlačku tajomníkovi rady najneskôr 15 dní pred
plánovaným zasadnutím rady.
(3)
Program rokovania a materiály na rokovanie zasiela tajomník rady členom rady v
elektronickej forme spravidla najmenej desať dní pred plánovaným zasadnutím
rady.
Čl. 9
Pracovné skupiny rady a expertné skupiny rady
(1) Rada vytvára z vybraných odborníkov pracovné skupiny rady na riešenie
konkrétnych problémov v oblasti protidrogovej politiky na prípravu materiálov,
ktoré sa majú prerokovať vo vláde alebo v rade, či už na riešenie úloh
súvisiacich so spoluprácou Slovenskej republiky so zahraničím alebo pri tvorbe a
realizácii stratégie. Pracovné skupiny rady nemajú vlastný štatút.
(2) Pracovné skupiny rady zriaďuje a zrušuje rada na návrh predsedu rady.
Vedúcim pracovnej skupiny rady môže byť len zamestnanec odboru.
(3) Pracovné skupiny rady vypracúvajú odborné stanoviská k návrhom právnych
predpisov v oblasti drog, podieľajú sa na účinnej spolupráci s ministerstvami, s
ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, s orgánmi územnej samosprávy, s
mimovládnymi organizáciami a inštitúciami.
(4) Rada zastrešuje činnosť expertných skupín rady vytvorených na základe
nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1920/2006 z 12. decembra 2006 o
Európskom monitorovacom centre pre drogy a drogovú závislosť a prerokúva ich
výstupy v súvislosti s plnením záväzkov Slovenskej republiky voči Európskej únii
v oblasti monitorovania drogovej situácie na Slovensku.
(5) Vedúcim expertnej skupiny rady je spravidla národný expert pre kľúčový
indikátor EMCDDA alebo inú oblasť monitorovania drogovej situácie. Menuje ho
predseda rady na návrh tajomníka rady.
(6) Členmi expertných skupín rady sú odborní pracovníci z inštitúcií a
organizácií relevantných vo vzťahu k monitorovaniu drogovej situácie v
Slovenskej republike. Expertné skupiny rady na svojich stretnutiach prerokúvajú
najmä metodologické, legislatívne, právne, organizačné a technické otázky
súvisiace s monitorovaním a predkladajú na rokovanie rady návrhy týkajúce sa
zabezpečenia monitorovacích úloh na národnej úrovni v zmysle nariadenia
Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1920/2006 z 12. decembra 2006 o Európskom
monitorovacom centre pre drogy a drogovú závislosť.
(7) Zásady a spôsob rokovania pracovnej skupiny rady a expertnej skupiny rady
upravuje rokovací poriadok, ktorý schvaľuje rada.
Čl. 10
Finančné a materiálne zabezpečovanie činnosti rady
Výdavky spojené s činnosťou rady sa uhrádzajú v rámci schválených limitov
kapitoly Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Čl. 11
Záverečné ustanovenia
(1) Zmeny a doplnenia štatútu schvaľuje vláda na návrh predsedu rady.
(2) Zrušuje sa Štatút Rady vlády Slovenskej republiky pre protidrogovú politiku,
schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 215 z 30. apríla 2013.
Čl. 12
Účinnosť
Podľa tohto štatútu sa postupuje odo dňa jeho schválenia vládou.
1.§2 ods. 2 zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a
organizácii ústrednej štátnej správy